//
you're reading...
Sosyal Medya, İletişim

Dijital’le Ciddi Düşünüyorum

İnsan, sosyal bir varlık. Sosyalleşme, içgüdüsel olarak topluluklar halinde yaşamayı tercih edişimizin sonucu. İletişim ise “sosyal” olmanın ilk koşulu. Bilginin, hem alıcının hem de göndericinin anlayacağı şekilde, ortak bir dille aktarılması olarak tanımlanıyor. İnsanlığın gelişimiyle doğru orantılı olarak, iletişimin şekli, öğeleri, araçları değişip gelişse de, özü aynı kalıyor. İnsanlığın en büyük ihtiyaçlarından biri olduğu gerçeği değişmiyor.
İletişimin insanlık adına önemi bu şekilde özetlenebilir. Ancak bu yazının konusu mesleki anlamda “iletişim”.
Tam burada, bir konumlandırma yapmam gerek. Sektörleri ya da firmaları, varlığı sebebiyle iletişimde bulunan ve varlık sebebi iletişim olan sektörler ya da firmalar olarak konumlandırıyorum, varlığı sebebiyle iletişimde bulunan firmaların, iletişim kanallarını yöneten, varlık sebebi iletişim olan firmalardan bahsedebilmek üzere.
Reklamcılık sektörünün temel kavramlarından birisi iletişim. Reklam, tüketici ve marka arasındaki iletişim aracı, reklam ajanslarının varlık sebepleri ise, tüketicilerle markalar arasındaki iletişimi sağlamak ve devam ettirmek. Bunun için kullandıkları çeşitli iletişim kanalları var, TV, radyo, dergi ve gazeteler, hepimizin bildiği geleneksel iletişim kanalları. Medya kuruluşlarının, online’a önem vermeye başlamasının da etkisiyle ve İnternet kullanımının yaygınlaşmasıyla, şimdi geleneksel olmasa da, bir 10 yıl sonra mesela, geleneksel mecralara dahil edebileceğimiz yeni bir mecramız var. Dijital.
İnteraktif yapısı gereği, iletişim diline en uygun mecra dijital. Yıllarca, hedef kitlemiz kim, nerelerde bulunuyorlar diye araştırmalar yapıldı. Şimdi, insanlık tarihinde belki de ilk defa, her yaştan, her türlü özelliğe sahip kitleler aynı anda, tek bir mecrada hep birlikteler. Bir çok farklı kanaldan ama tek bir araç kullanarak ulaşabileceğiz artık hedef kitlemize. Yıllarca hedef kitlemizin beğenilerine, duygularına hitap edebilmemiz için, deneyler, testler yapıldı insanlar üzerinde, şimdi dijital ortamda, sosyal ağlar sayesinde, biz sormadan paylaşıyorlar fikirlerini, duygularını, beğenilerini. Offline’da doğru mesajı, doğru kişiye, doğru kanaldan ulaştırabilmek için kafa yorarken, şimdi, mesajımızı hangi tonu kullanarak ileteceğimize karar verebilmemiz gerekiyor sadece, bir de, “gerçek zamanlı” olması sebebiyle, belki de ilk kez, tüketiciyi gerçekten önemsemeyi öğrenmemiz. İletişim becerilerinin geliştirilmesinde bundan daha iyi bir sebep göremiyorum.
Bu durum, verilen hizmetlerin ya da ürünlerin kalitesine de yansıyacaktır diye düşünüyorum. “Reklam ürünüzü olduğundan daha iyi yapmaz, kötü ürününüz olduğunu herkesin bilmesini sağlar”. Offline’da tüketici deneyimi, ürün hakkındaki fikirlerin yayılması zor olduğundan öncelikli değilken, şimdi, gerçek zamanlı olarak tüketici deneyimlerini herkesle paylaşabiliyor. Bu da, iletişim dilimiz kadar, ürün veya hizmetimizin kalitesinin de önemini artırıyor.
Offline’da, markaların reklama yaptıkları yatırımın geri dönüşümünü ölçümlemek hayli zorken, dijital bize, bu imkanı da sunuyor. Online’da yaptığımız her hareketi, kampanyalarımızın sonuçlarını, trafiği, kimlere ulaştığımızı, ölçümleyebiliyoruz. Başarılı sonuçlar elde edebilmek için tek yapmamız gereken, amacımızı ve stratejimizi en başta oluşturmak, metriklerimizi belirlemek, stratejimizle metriklerimizin uyumlu olması.
Bütün bu artıları ve hızlı yükselişine rağmen, geleneksel olarak adlandırdığımız offline mecraların da önemini göz ardı etmek istemem. Dijital yeni kral olabilir, ama geleneksel can’dır 🙂 Bu yüzden, gerek marka gerekse ajanslar, iletişim planlarını oluştururken, bir bütün olarak düşünmeli, online ve offline birbirinden ayrılmamalı.

Advertisements

About Şebnem Akyüz

i'm not a blogger.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow Me

  • RT @HachikoTurk: Akp'lilere bakıyorum..Bazen, bu kadar hain olamazlar demek ki salaklar diyorum. Bazen de, bu kadar salak olamazlar demek k… 3 hours ago
  • RT @mikko: iPhone is 10 years old today. After 10 years, not a single serious malware case. It's not just luck; we need to congratulate App… 3 hours ago
%d bloggers like this: